tirsdag 8. september 2015

Lofoten med barn

Storebror på vei ned fra Smørdalskammen i midnattsol

I sommer tilbragte vi 10 nydelige dager i Lofoten, og nå når høsten sniker seg innpå er det godt å se tilbake på fine feriebilder. Lofoten har alt. Midnattsol, fine strender, fjell å klatre i, byer å handle i, dyr å kose med, hav å snorkle i, båter å fiske fra og nye steder å utforske bak hver eneste sving.

Vi bodde på Vestvågøy, men kjørte rundt på nesten alle veiene (helt sant!) mellom Henningsvær og Å. Noen dager kjørte vi rundt på egen hånd, andre dager dro vi på organiserte turer. Ti dager var akkurat passe - og vi kunne gjerne blitt noen dager til. Vi var utrolig heldige med været. Selv om temperaturene ofte lå på 10-12 grader var det sol 24 timer i døgnet nesten hver eneste dag. De ekstra timene med lys gjorde at i allefall vi ikke ble trøtte da kvelden kom, men fikk lyst å dra på fjelltur i stedet.

Kveldstur til Eggum i midnattssol.

Ballstad

Du finner mye rart i fjæra

Det er vanskelig å gi noen detaljert plan for hva man "bør" gjøre i Lofoten. Ha god tid, kjør forsiktig og stopp der det ser fint ut. Bruk tid på å utforske både i strandkanten og oppover i fjellskråningene. Ta med mat slik at dere kan spise når dere finner en fin plass. Det er tynt med spiseplasser utenfor tettstedene. Vi styrte unna og/eller ble skuffet over de mest turistifiserte plassene (Nusfjord, fiskebutikken på Sakrisøy, smeden i Sund) men ble desto mer positivt overrasket over de lokale turoperatørene.

1) Den første turen var snorklet med Aqualofoten. Vi kjørte fra Reine med rib, iført flere lag med våtdrakter og fikk utforske havbunnen i godt over en time. Vi hadde med oss en tiåring som syntes vannet på 10 grader var i kaldeste laget.

Reine

Snorkling

2) Tur nummer to tok vi også med Aqualofoten. Vi kjørte med båt til yttersida av Lofoten - der det ikke er vei og heller ikke lenger er noen fastboende. Der så vi masse ørn, og stoppet ved flere steder før vi kom til målet som var Refsvika og hulemaleriene. Her var det så fint at jeg angret på at vi ikke hadde tatt med telt slik at vi kunne blitt igjen noen dager.

Refsvika og verdens nydeligste blomstereng

Refsvika før og nå

Refsvika

3) Tur nummer tre var på hesteryggen med Hov hestegård. En tur som falt i smak både hos de som aldri hadde sittet på hest før, og de som har ridd en hel del.

Ridning på Gimsøy

Plutselig kunst, langs veien på Gimsøy

Dette er stedene vi likte aller best og absolutt skal komme tilbake til;

1) Aalan gård. Nydelig avstikker fra hovedveien til en koselig gård med kafe, gårdsbutikk og verdens søteste geitunger som lot seg klappe og klappe og klappe. Jeg spurte om de hadde andre ting til salgs enn det som var i butikken og fikk plukke meg geiteskinn fra loftet på "bakrommet".

Nysgjerrig geitekilling

2) Hauklandstranda og Vik. De fineste strendene med den mest fantastiske utsikten alle veier. Ta med niste og pose til å samle skjell.

Lofotens lille havfrue

3) Henningsvær - Et akkurat passe stort sted med mange koselige kafeer og butikker. Gå langs havna og til moloen.

Henningsvær

Rørvikstranda på vei mot Henningsvær

4) Det er ikke bare surfere som finner veien til Unstad. Det bittelille kapellet på den bittelille kirkegården er verdt et besøk alene. Tar du mot bommen, til høyre før tunellen, og kjører opp på toppen finner du det beste utsiktsstedet.

Utsikt over Unstad

Unstad

Lofoten har utrolig mange fine fjell - og du trenger ikke gå høyt eller langt for å finne en helt fantastisk utsikt i lag på lag ut over flere fjorder, øyer og sund. Vi gikk mot Justatinden en gang og to ganger til Smørdalskammen. Alle disse turene ble tatt etter klokken 21 på kvelden - og det anbefales! I tillegg gikk vi opp i fjellet både på Uttakleiv og på Unstad. Vi hadde planer om enda flere fjellturer, men tiden strakk ikke til. For å få en god oversikt over hvilke fjellturer som finnes, vanskeligetsgrad og rutebeskrivelse anbefaler jeg å kjøpe eller låne denne boka; Lofoten av Kristin Folsland Olsen.

På vei opp mot Smørdalskammen - utsikt mot Leknes.

Myrull og utsikt fra Smørdalskammen.

Utsikt "andre veien" på Smørdalskammen.

På vei opp mot Justatinden

Sauer på Smørdalskammen
Multeblomster på vei opp til Smørdalskammen.