mandag 11. november 2013

Grevlingen gjør seg klar til vinteren



Jeg måtte se flere ganger på denne filmsnutten av grevlingen da jeg hentet viltkameraet fra hiet sist. Hva er det den driver med? Har den fanget noe den skal spise? Klør den seg? Danser den en liten dans? Sloss den? Svaret er at den samler sammen blader for å lage seg en myk og varm og god vinterseng inne i hiet. I vår da jeg første gang oppdaget hiet fant vi spor utenfor etter at grevlingen hadde ryddet ut sengen fra forrige vinter. Jeg er jublende lykkelig over denne lille filmsnutten for dette betyr at de mest sannsynlig overvintrer her i år også og ikke har funnet seg et nytt hi som jeg må lete etter for å kanskje fange grevling i vinterlandskap på film.


At grevlingen også har jobbet med å samle kalorier til den kommende vinteren er ganske tydelig på dette klippet. Skikkelig pondus har den fått;



Og det er ikke bare en grevling ved hiet - ikke bare to heller! Et av klippene viste tre stykker, og sannsynligheten er stor for at det er de tre ungene fra i vår som nå gjør seg klar til sin første vinter på samme sted de ble født;







På den midterste filmen forsøker grevlingen få tak i en meiseball jeg har hengt i toppen av den lille granbusken. Vil du se filmene i fullskjerm trykker du på den lille firkanten nederst i høyre hjørne på filmruten. Du kan se flere filmsnutter og bilder av grevlingfamilien "vår" under kategorien "Grevling" nederst på siden.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar!