mandag 26. august 2013

DIY Strikkeoppskrift - Basic lue



Jeg liker best å strikke mine egne luer - da får jeg dem i de fasongene jeg liker best, og i de materialene jeg liker. For å holde ørene varme strikker jeg kun i ull og alpakka. Akryl og bomull er bannlyst på mine pinner. Det er forhåpentligvis enda lenge igjen før luesesongen begynner, men jeg har flere luer planlagt både til meg selv og resten av familien så det er greit å starte tidlig.

Denne luen er inspirert av flere luer jeg har sett på andre. Jeg ville ha en enkel lue med lang vrangbord og jeg ville bruke dette garnet fra Sør Afrika som jeg kjøpte i California for et par år siden. Dette er min første lueoppskrift og den er så enkel og basic at alle som kan strikke rett og vrangt og felle av kommer til å få et fint resultat. Den kan varieres med kortere vrangbord, hele luen i vrangbord, lengre parti glattstrikk før felling, med oppbrettet kant, med striper eller kanskje en rad med mønster etter vrangborden. Den er også enkel å gjøre større (legg opp flere masker) eller mindre (legg opp færre masker). Slik den er nå er den tettsittende til meg (strl small), baggy til storebror (8 år) og akkurat litt for stor og vid til lillesøster (5 år) Prøv den gjerne på underveis mens du strikker for å få perfekt lengde.

Dersom du strikker luen hadde det vært hyggelig med en tilbakemelding i kommentarfeltet - og gjerne link til blogginnlegg om du lager det.

Luen på storebror

BASIC - en lueoppskrift fra Ugleloftet

Legg opp 92 masker på pinne nummer 3,25 (du kan bruke 3 eller 3,5 som alternativ). Du kan bruke strømpepinner (5 stk) eller Magic loop slik jeg gjør på bildene. Merk starten av omgangen med en maskemarkør, foreksempel slike du får kjøpt hos Ugleloftet på Epla. Strikk 2 rett og 2 vrang på rundpinne eller strømpepinne i 27 omganger. Skift til pinne nummer 4 og strikk til hele arbeidet måler 16 cm. Strikk en omgang hvor du feller to masker slik at du har 90 masker på pinnene når du starter fellingen. Fell slik

1: Strikk 8 masker og 2 masker sammen - gjenta ut omgangen (81 masker igjen på pinnene)
2: Strikk hele omgangen rett
3: Strikk 7 masker og 2 masker sammen - gjenta ut omgangen (72 masker igjen)
4: Strikk hele omgangen rett
5: Strikk 6 masker og 2 masker sammen - gjenta ut omgangen (63 masker igjen)
6: Strikk hele omgangen rett
7: Strikk 5 masker og 2 masker sammen - gjenta ut omgangen (54 masker igjen)
8: Strikk hele omgangen rett
9: Strikk 4 masker og 2 masker sammen - gjenta ut omgangen (45 masker igjen)
10: Strikk hele omgangen rett
11: Strikk to masker sammen og en maske rett - gjenta ut omgangen (30 masker igjen)
12: Strikk hele omgangen rett
13: Strikk to og to masker sammen (15 masker igjen)

Klipp av tråden og bruk en nål til å dra den gjennom de 15 maskene som står igjen. Fest trådene og luen er ferdig.

Bruk et garn du liker og som passer pinnestørrelsen som er oppgitt. Velger du tynnere garn blir luen luftigere. 

Når luen er  omtrent så lang som du vil ha den starter du fellingen.
Maskemarkører finner du inne på foreksempel hos Ugleloftet på Epla (trykk for å følge linken direkte inn) 

Dra en tråd gjennom de siste femten maskene, fest alle tråder og luen er ferdig. 


8 kommentarer:

  1. Først og fremst - tusen takk. Etter mange år med kjedelig fram og tilbake-strikking, eller rundt og rundt, tok jeg motet til meg og ville avansere til lue. En god motivasjon var datteren min på snart 5 år som ønsket at jeg skulle strikke en lue til henne. Jeg fant denne fine beskrivelsen og kom fram til at jeg skulle prøve - og jeg klarte det!!! Nå er trådene festa, og jeg gleder meg til å gi lua til datteren min i morgen. Mannen min har tatt opp bestilling, og det blir helt sikkert en på meg og minstemor også. Takk igjen.

    SvarSlett
  2. Jeg er akkurat ferdig med min andre lue :))) Tusen takk for at du har lært meg det :))) Har aldri strikker luer før. Hilsen Ania

    SvarSlett
  3. Jeg er akkurat ferdig med min andre lue :))) Tusen takk for at du har lært meg det :))) Har aldri strikker luer før. Hilsen Ania

    SvarSlett
  4. Takk!!! Nybegynner med strikkepinner. For en mestringsfølelse dette gav. Guttungen på 7 var kjempe fornøyd med resultatet. Blir nok flere.

    SvarSlett
  5. Hei :) Fra og bare strikke tovet sitte underlag i en tid klarer jeg endelig og strikke en lue hurra !Takk for super oppskrift .Er på min andre lue nå .Flott side :)Hilsen Vibeke

    SvarSlett
  6. Tusen takk før grei og enkel oppskrift, strikkede i litt tykkere reflexgarn, synd eg ikke kan vise bilde

    SvarSlett
  7. Kjøpte garn og pinner i dag, går fra sitteunderlag til denne lua nå 😀

    SvarSlett
  8. Prøver meg på luen nå, ganske ny på strikking, men 2 rett og 2 vrang er grei🙈 men når man er ferdig med de rundene, har du da bare strikket rett eller begge deler?🙈

    SvarSlett

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar!