tirsdag 26. november 2013

DIY - hjemmelagde meiseboller

Fristende mat for småfuglene. 

På vinteren er det vanskelig for småfuglene å finne mat. Frosten gjør at de trenger mye energi for å overleve, og de ulike fugleartene har ulik favorittmat. Felles for de fleste er at de setter pris på fett i vintermånedene, men meisebollene som selges i butikken blir veldig harde når gradestokken kryper under minus fem. Tilbyr du hjemmelagde meiseboller til småfuglene får du nabolagets mest populære foringsplass. Mange av de nye artene i fjor vinter kom utelukkende for en bit av disse.


Jeg bruker matfett som base og tilsetter det jeg har tilgjengelig av frø, korn og nøtter.
Vil du bruke mandler, hasselnøtter og valnøtter er det best å hakke disse først. Kokosmasse er også populært. 


Muffinsformer og oppheng

Smelt fettet og la det kjøle seg ned. Tilsett frø og nøtter til konsistensen blir tykk. Sett kjelen kjølig til fettet får satt seg litt. Fordel massen i muffinsformene og legg opphengstråden inne i hver meisebolle. Det beste er om du klarer å la tråden gå på tvers gjennom hele bollen. Da faller den ikke så lett ned når fuglene spiser seg gjennom den. Oppbevar meisebollene kjølig. 


La fettet avkjøles før du tilsetter frø, korn og nøtter. 


Veggdrivhuset har fått jobben med å være fuglematlager i vinter. Jeg oppbevarer meisebollene i gamle kakebokser.


I dag kom sesongens første stjertmeiser på besøk til oss og i fjor var flokker av disse fast
gjest i treet med meiseboller. 

Blåmeisene sloss om plassen. 

2 kommentarer:

  1. Perfekt!! Akkurat dette er en av oppgavene i aktivitetskalenderen vår. Jeg hadde funnet et bilde på en hjemmelaget meisebolle men ikke lett enda etter en oppskrift. Men, nå har jeg den. Og dette med lys i vannbad hadde jeg helt glemt. Det skal vi prøve. Kanskje man kan få til et bilde vi kan ramme inn. Jeg må prøve meg litt fram. Så gøy.

    Kristin

    SvarSlett
  2. Midt i blinken! Tror jeg har det meste..trengte bare denne greie oppskriften for å komme igang med hjemmelagede meiseboller!

    SvarSlett

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar!