torsdag 15. august 2013

Turmat: Pannekaker




Pannekaker er superenkel turmat som krever lite av utstyr i sekken. Det er godt både til frokost, lunsj, middag eller kvelds og kan spises med søtt tilbehør som sukker og syltetøy eller med grovere mel i røren og bacon på toppen. Pannekakerøren lages før dere drar og helles oppi en flaske. Har du en trakt går det enklere. Ha smør til steking i en boks og ta med ønsket pålegg. Tar du med en stekespade går stekingen lettere, men glemmer du den kan en pinne gjøre nytten.

Dette er vår pannekakeoppskrift; 

6 egg
5 dl mel (gjerne halvt om halvt grovt og fint)
1 ts salt
7 dl melk
50 gram smeltet smør
Sukker hvis ønskelig
Litt vaniljepulver hvis pannekakene skal være søte


Varm pannen og smelt smøret. Dersom vi lager baconpannekaker har jeg baconet i først og så røren over når
 baconet har fått farge. 

Hell i røre. Prøv deg frem, men jeg synes det er enklere å få til tynne pannekaker på stormkjøkken. 


Vær forsiktig og hold små barn unna flammen på stormkjøkkenet som plutselig kan være større enn forventet. 


Ta på ønsket pålegg. 


Sukker kan selvfølgelig også oppbevares i en boks, men vi liker best å ta med uglesukkerbøssa vår.
En teipbit over hullene gjør at det ikke blir søl i sekken. 


Maten er servert! 



2 kommentarer:

  1. Mmm, dette så godt ut!
    Flott tips:)

    SvarSlett
  2. Koselig, får lyst til å helle krympemiddel over barna, så jeg kan ta de med på tur og lage pannekaker til dem! Og da skulle jeg hatt sånn uglesukkerbøsse, jeg også. :)

    SvarSlett

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar!