mandag 10. september 2012

Frosk eller padde?

Frosk eller padde?

Jeg møtte denne karen på dagens kveldstur og innså plutselig at jeg ikke kan se forskjell på frosk og padde. Det var noe ved fremtoningen til denne som minnet meg om en padde - men da jeg tok frem bildene fra buttsnutefrosken jeg fant i hagen, ser jeg jo at de er veldig like. Den ene har større mage enn den andre, men det kan man tross alt ikke artsbestemme noe på. Nå har jeg googlet litt på frosk vs. padde og kommet frem til følgende;

Padder, salamandere og frosker er alle amfibier. I Norge har vi tre arter frosk;  buttsnutet/vanlig frosk (Rana temporaria), damfrosk (Rana lessonae) og spissnutet frosk (Rana arvalis), to arter salamander; storsalamander (Triturus cristatus)  og småsalamander (Lissotriton vulgaris)  og en type padde (Bufo bufo).

Dette er de mest fremtredende forskjellene på norske frosker og padder;

1) Levested. Frosker er tettere knyttet til vann enn padder. Padden lever som oftest på land, bortsett fra når den gyter på våren.
2) Huden. Frosken har glatt og fuktig hud mens padden har tørrere og mer ujevn hud.
3) Hopping. Frosken hopper og padden går.
4) Lyden. Padden kvekker og frosken knurrer.
5) Egg. Padden legger eggene i lange snorer som henger i vegetasjonen mens frosken legger eggene i klumper.
6) Gift. Padden har en giftkjertel bak hvert øye og derfor skal man vaske hendene når man har vært i  kontakt med en.
7) Farge. Frosken har ofte lysere sjatteringer og fargetegninger. Det har ikke padder.

Jeg er beroliget over å se at det ikke bare er jeg som synes det er vanskelig å se forskjell på frosk og padde. De har mange likheter også. De er hovedsaklig nattaktive, de spiser det samme (virvelløse dyr som snegler) og de er begge avhengig av vann for å formere seg.

Konklusjon? Jeg møtte nok på en frosk denne gangen også. At den hoppet sin vei med lange hopp satte bare to strek under svaret.

Oppdatert 4.mai 2013 - Nå har vi også møtt padder i området rundt huset. Du finner paddebilder her.

En fin frosk!

6 kommentarer:

  1. Å ha sånne i hagen er vel ingen dum ting om man er plaget med snegler.:D Her ser jeg ikke så mange sånne, men har kommet over en og annen som har hoppet bortover gårdsplassen.

    SvarSlett
  2. Elisabeth; Jeg mistenker at de har hjulpet meg med å ta knekken på den begynnende snegleinvasjonen i hagen ja. Det var svært mange i fjor - og nesten ingen i år.

    Grete; Bare kom hit en tur så kan vi drive litt eksponeringsterapi.

    SvarSlett
  3. Det er forskjell på frosker også.......prøvde du å kysse den? ;-)

    SvarSlett
  4. Vanella: Nei, jeg gjorde ikke det. Jeg var redd for å ende opp med en prins jeg ikke hadde plass til.

    SvarSlett
  5. e35drft65rdfuiglyfd cf7t5e

    SvarSlett

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar!