onsdag 16. oktober 2013

DIY Strikkeoppskrift - Minecraft lue





Storebror er stor fan av spillet Minecraft. Jeg kan ikke si jeg deler entusiasmen hans, men da jeg kastet et blikk over skulderen hans mens han spilte kunne jeg ikke annet enn å le - alt består jo av strikkemønster eller grafikk som ber om å få bli det! Enda en gang tok jeg utgangspunkt i denne lueoppskriften jeg har lagt ut tidligere.

Legg opp 92 grønne masker på pinne 3. Strikk vrangborden så lang som du vil ha den - jeg strikket den 3 cm denne gangen. Skift til pinne 4 og reduser til 90 masker (strikk 2 ganger to masker sammen fordelt ut over luen) og strikk seks omganger med kun grønt. Begynn å strikke mønsteret med sort/koksgrått garn etter dette diagrammet;




Fortsett å strikke glattstrikk med det grønne garnet til luen er så lang som du vil ha den. Jeg prøvde underveis og lot storebror bestemme. Han ville ha den litt baggy, så den var 20 cm før jeg begynte å felle. Fellingen gjorde jeg slik;

1: Strikk 8 masker og 2 masker sammen - gjenta ut omgangen
2: Strikk hele omgangen rett
3: Strikk 7 masker og 2 masker sammen - gjenta ut omgangen
4: Strikk hele omgangen rett
5: Strikk 6 masker og 2 masker sammen - gjenta ut omgangen
6: Strikk hele omgangen rett
7: Strikk 5 masker og 2 masker sammen - gjenta ut omgangen
8: Strikk hele omgangen rett
9: Strikk 4 masker og 2 masker sammen - gjenta ut omgangen
10: Strikk hele omgangen rett
11: Strikk to masker sammen og en maske rett - gjenta ut omgangen
12: Strikk hele omgangen rett
13: Strikk to og to masker sammen (15 masker igjen)

Dra tråden gjennom de siste maskene og fest den godt. Fest eventuelle andre tråder og vask og press luen for at mønsteret skal bli penest mulig.

For å holde orden på hvilken omgang du er på eller hvor du er i mønsteret kan du bruke omgangstellere og maskemarkører fra butikken min på Epla.






1 kommentar:

  1. For en super idé! Har to gutter her hjemme som elsker minecraft, så dette hadde jo vært noe for dem=) Takk for oppskrift=) Vibeke

    SvarSlett

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar!