mandag 4. juni 2018

På tide å lage rabarbrasaft


Jeg fikk saftkoker til jul og har allerede laget årets første flasker rabarbrasaft. Det gikk så fort og enkelt! Og det ble så godt!

1) Sørg for at rabarbraen ikke blomstrer ved å hele tiden fjerne blomsterknoppen. Saften blir best om stilkene ikke er for tykke.

2) Høst rabarbraen. Stilkene skal dras rett opp, ikke klippes av.

3) Del stilkene opp i passe biter og legg dem i saftkokerens øverste del.

4) Ha i sukker, vaniljepulver, jordbær eller andre smakstilstetninger. Noen velger å tilsette sukker helt til slutt i den ferdige saften. Jeg gjorde det fra begynnelsen av, slik kunne jeg tappe den ferdige saften rett fra saftkokeren og på flasker.

5) Fyll vann i saftkokerens nederste del. Skru på ovnen og kok saft! Sørg for at tappeslangen er godt lukket.

6) Når det damper i lokket skrur du ned varmen. Etterhvert kan du finne frem ferdig rengjorte og steriliserte flasker, og tappe på saft. Hvis du vil oppbevare saften over tid bør du tilsette konserveringsmiddel. Tapper du saften på plastflasker kan den fryses.

På få dager har rabarbraen min (eller strengt tatt naboen sin) vokst så mye at jeg tror jeg snart kan koke enda mer saft. Denne gangen tror jeg det blir med jordbær også. Nam!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar!