onsdag 6. juni 2018

Nytt insektshotell


Jeg har tidligere skrevet en post om å lage egne insektshotell. I ettertid har jeg kjøpt et par hotell også, men de hjemmelagde er de eneste som blir brukt av dem hotellene er ment for. Nye og fabrikkproduserte krypinn er mest for dekorasjon har jeg skjønt. Insektene vil ha gamle materialer som er i ferd med å råtne, norsk mose og mibdre hull i treverk og pinner enn det som finnes i kjøpehus.

Å lage insektshotell er ikke vanskelig, og et fint nybegynnerprosjekt. Egentlig passer det fint som prosjekt i skoler og barnehager; Det beste er å bruke gjenbruksmaterialer, og man får prøvd seg på både saging, snekring, pussing, skruing, stifting og måling. Med på kjøpet får ungene kunnskap om insekter og omsorg for naturen.

Mitt siste hotell er et skikkelig gjenbrukshus. Jeg har fylt det med mose, kongler, granbar, pinner og de mest råtne kubbene fra vedskjulet. I stedet for å ha det til pynt for oss mennesker satte jeg det i mitt mest bortgjemte bed på et tørt og solrikt sted. Det varte ikke lenge før noen flyttet inn! Noen av hullene jeg borret er allerede fyllt med noe hvitt leireaktig. Der inne har noen lagt egg!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar!