søndag 21. oktober 2012

Vinterforberedelser

Vinteren nærmer seg enten man liker det eller ikke, og starten på neste års hagesesong begynner nå. Våren blir mye hyggeligere dersom du forbereder den litt. Jeg har lyst å starte med de tingene du ikke trenger å tenke på;

1) Ikke klipp gresset. Det har godt av å være litt langt når frosten kommer for fullt.
2) Ikke klipp ned alle staudene. De blir fine å se på når frosten kommer. De som bærer frø kan enda selvså seg eller sørge for mat til fugler og smådyr.
3) Ikke fjern alle blader fra hagen. De er fin mat til meitemarken og blir etterhvert til næringsrik gjødsel. Er det et tykt teppe på plenen kan du rake dem over bedene i stedet. Der isolerer de i tillegg til å tilføre næring.

Dette er forberedelsene vi har gjort i vår hage;

1) Vi har hengt ut mat til fuglene.
2) Hagemøblene er satt under tak og dekket med presenning.
3) Planter som skal overvintre i potter er satt inn i garasje eller i isolert utebod.
4) Epletreet har fått plastbeskyttelse nederst på stammen slik at det ikke blir for fristende for smågnagerne under snøen i vinter.
5) Grønnsaksbedet er ryddet og gjort klar til planting. Kun jordskokken står igjen. Den kan høstes helt til jorda fryser.  Restene blir nye planter neste år.  Før snøen kommer skal jeg så persille og hvitløk.
6) Vannet til utekranene er stengt av, hageslangen er tatt inn i uteboden og hageredskapene er satt i garasjen.
7)Vi har plantet løk. Masse løk. I vår gjorde jeg et mentalt notat om hvor jeg skulle ønske det fantes (mer) løk da de begynte å spire. Fantastisk nok klarte jeg å hente frem dette notatet igjen nå, og små og store løk er puttet i jorda. Min regel er at jeg kan plante løk så lenge jeg får dem ned i jorda. Noen ganger har det hendt at jeg har fått hjelp av et spett. Har du overtatt ny hage i løpet av sesongen anbefaler jeg å vente med løkplantingen et år, til du har fått oversikt over hvor det allerede er plantet løk.



 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar!