tirsdag 17. september 2013

DIY Strikkeoppskrift: Restegarnlue



Her kommer det første resultatet av prosjekt restegarn. Det er nok ikke bare meg som har et lite lager av små og litt større garnnøster med uviss fremtid. Restegarnluene er et supert prosjekt for slike garnnøster. Du bestemmer selv hvilken farge du skal ha i luene, hvor tykke stripene skal være, hvor mange striper det skal være i hver farge og hvilken bunnfarge luen skal ha - hvis du ikke bare strikker ulike striper hele veien opp. Garnkvaliteten trenger ikke å være identisk. Er garnet svært tynt kan du strikke det dobbelt. Har du noen rester i tykkere garnkvalitet gjør det bare stripene mer ujevne. Du trenger overraskende lite av hver farge! Bortsett fra at du får en del tråder å feste er luene superenkle å strikke.



Restegarnlue - en lueoppskrift fra Ugleloftet

Jeg tok utgangspunkt i denne lueoppskriften som jeg har lagt ut tidligere. På lillesøsters lue (3-6 år) la jeg opp 82 masker og på storebrors (7-10 år) startet jeg med 92 masker på pinnene. Strikk vrangborden så lang som du vil ha den på pinne nummer 3,5. jeg strikket den ca 3 cm. Deretter bytter du til pinne nummer fire, og strikker rett i striper helt til luen er så lang at den passer mottaker. Reduser med 2 masker slik at det er 90 masker igjen på pinnene når du skal starte fellingen. Lillesøsters lue ble 10 cm før jeg startet felling og storebror sin ble 12 cm.

Jeg synes det var enklest å feste trådene underveis. Da hektet de ikke seg inn i hverandre og ble flokete.

Fell slik;
1: Strikk 8 masker og 2 masker sammen - gjenta ut omgangen
2: Strikk hele omgangen rett
3: Strikk 7 masker og 2 masker sammen - gjenta ut omgangen
4: Strikk hele omgangen rett
5: Strikk 6 masker og 2 masker sammen - gjenta ut omgangen
6: Strikk hele omgangen rett
7: Strikk 5 masker og 2 masker sammen - gjenta ut omgangen
8: Strikk hele omgangen rett
9: Strikk 4 masker og 2 masker sammen - gjenta ut omgangen
10: Strikk hele omgangen rett
11: Strikk to masker sammen og en maske rett - gjenta ut omgangen
12: Strikk hele omgangen rett
13: Strikk to og to masker sammen (15 masker igjen)



2 kommentarer:

  1. Så flotte og søte luene ble! Fine fargekombinasjoner. :) Ble inspirert, nå fikk jeg lyst til å prøve meg på luestrikking!

    God helg!

    SvarSlett
  2. Flotte luer :) Felles det likt på begge størrelsene?

    SvarSlett

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar!