lørdag 27. april 2013

Et lyseblått egg



Reiret jeg skrev om for et par dager siden var visst ikke fra i fjor likevel. Da jeg bestemte meg for å titte oppi det i går ble det plutselig helt tydelig hvem det var som hadde bygget det. Hun lå nemlig oppå, og var musestille i håp om at jeg bare skulle gå forbi.


 
 
Jeg gikk ikke forbi, men nærmet meg rolig og forsiktig til hun fløy litt unna. Gjett om jeg var spent da jeg tittet over kanten for å se hva hun lå på.

 
 
 
Et lyseblått egg med brune prikker! Utrolig vakkert - men jeg klarte å motstå fristelsen til å ta på det. Jeg tok et par kjappe bilder og skyntet meg unna slik at svarttrostmammaen fikk fortsette å ruge i fred.
 

 
Svarttrosten legger som oftest 3-6 egg. Jeg skal titte innom reiret for å se om det kommer flere egg i løpet av helgen - også skal jeg ikke forstyrre henne mer før om et par uker. Da er forhåpentligvis årets første kull med unger klekket. Svarttosthunnen går ofte rett mating av et kull til ruging på neste, så det kan bli spennende å følge med på henne utover sommeren. Mer om svarttrosten kan du lese her.  

8 kommentarer:

  1. Å, så spennende det blir å følge med her fremover! Og så nydelig egg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja jeg kan nesten ikke vente til neste tur i skogen!

      Slett
  2. åå, så vakkert!
    Svarttrost har jeg hele året, med unntak av i hekkeperioden. Raringene... Men det er vel greit nok det, jeg kan jo ikke huse alle ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg får nok hjelp av beliggenheten i skogen med å beholde så mange fugler rundt hagen hele tiden. Her er det hekkeplass nok til alle.

      Slett
  3. se der ja, var svarttros ja :) Nydelig farge på egget hvertfall, blir jo spennende å se framover :) Har en del svartrost i hagen ennå, de har nok reder rundt her en plass, men er ikke lett å finne noe når vi bor mitt i svarteskauen :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Dette reiret ligger midt i svarte skauen - jeg fant det litt ved ivrig leting og litt ved en tilfeldighet. Jeg har funnet 10-15 reir i skogen den siste uka, men de andre er nok gamle reir. At dette var årets var ren og skjær flaks. Det føles som om jeg vet om en hemmelig skatt.

      Slett
  4. Så koselig bilde! Artig å finne sånt.

    :)

    SvarSlett
  5. Kult, hadde egget brune flekker?🤔🤔

    SvarSlett

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar!