mandag 22. april 2013

Maurinvasjon ved pallekarmene



"Mamma det er maur her!" ropte minstemor da sola akkurat hadde tint vekk snøen rundt pallekarmene. Maur kan være sjarmerende og greit det, i små mengder - men det vi opplevde i pallekarmene i fjor var ikke små mengder. Da jeg luktet lunta og ingenting ville vokse spadde jeg noen centimeter ned i jorda blant det som skulle blitt reddik, salat og løk. Der bokstavelig talt veltet det frem med egg og maur. De gikk til angrep på både meg og minstemor som sto ved siden av meg, så det var ikke et frydefullt gjensyn.

I fjor prøvde jeg alle mulige kjerringråd. Fra bakepulver til kanel og fun light. Til slutt byttet jeg ut all jorda i den mest angrepne pallekarmen, men det ble dårlig med grønnsaker å høste på oss, noe som var trist og frustrerende.

Jeg liker ikke å bruke gift i hagen, og unngår det i det lengste - men i år vil jeg høste mine egne grønnsaker - ikke sloss mot maurene. Jeg forsøker i det lengste å strø bare rundt karmene, og ikke oppi jorda der jeg til nå har ønsket å dyrke økologisk.

Dersom det er noen som har effektive råd mot maur å dele setter jeg stor pris på det. Både forebygging og behandling er aktuelt.



2 kommentarer:

  1. Jeg har lest at kanel er bra(ikke bra) for maur, jeg tenkte å prøve selv men har ikke sett noen ennå så jeg vet ikke om det fungerer.
    Men da slipper en gift hvis en har barn eller husdyr.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for innspill! Jeg forsøkte kanel i fjor uten hell - men det har kanskje en forebyggende effekt? Må testes i år igjen.

      Slett

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar!