torsdag 16. januar 2014

Perfekt vær for islykter



Ute er det perfekt islyktvær. Jeg har en islyktform som jeg fyller med pynt og vann, setter ut på terrassen og tar inn igjen noen timer senere. Jeg har kjøpt min form her. Den enkleste måten å få lykten ut av formen på synes jeg er å la de stå på kjøkkenbenken på et tykt håndkle til de begynner å slippe taket. Da er det bare å bære dem ut i kulda igjen og sette et lys i midten. Jeg liker små hvite kubbelys best - men telys kan også brukes. Vær oppmerksom på at telysene smelter lykten dersom det bare er noen få minusgrader.

Før jeg satte denne lykten ut til frysing teipet jeg fast fjær langs kanten. Den så ganske ordinær ut da jeg tok den ut av formen, men alle fargene som gav gjenskinn i isen ble til et et helt nydelig lys utover snøen.




2 kommentarer:

  1. Fine islykter du har laget!
    Jeg har og noen stående ute. Men kraftig vind og minusgrader, damper/sliter bort isen. Den ene har nå blitt syltynn etter iskald vind i flere dager. Men veldig dekorativ da:)
    Jeg bruker gravlykter til lys, de varer opptil to-tre døgn, og er litt bedre mot vinden vi har her.

    :)

    SvarSlett
  2. Gravlykter var et kjempebra tips! Tusen takk.

    SvarSlett

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar!