tirsdag 7. august 2012

Sneglekrigen - 10 tips for en sneglefri hage

Da vi flyttet fra leilighet til hus for tre år siden fikk jeg endelig hage. Etter å ha dyrket alt fra gresskar til ripsbusker på en knøttliten veranda i årevis var det vel fortjent syntes jeg. Jeg hadde store planer for den lille hagen min, og gledet meg til å gå i gang. Selv om man må bære veldig mye jord i veldig mange trapper når man verandahager, har hager høyt oppe også sine fordeler. Blant annet slipper man å luke ugress. At en og annen bjørk spirte i blomsterpottene mine innimellom syntes jeg bare var sjarmerende. Snegler slipper man også når man er verandadyrker.

Da vi overtok huset var det ingen snegler i sikte. Det var forsåvidt ikke spesielt mye annet grønt enn gress i sikte heller, men begge deler gjorde sin entre ganske raskt. Andre året vi hadde hage plukket jeg 500 bittesmå brunsnegler - på en kveld. Jeg plukket og plukket og plukket og plukket - og så for meg alle de jeg ikke plukket, og hvor mange egg de kom til å legge, og hvor mange de kom til å være til neste år. De tok jo aldri slutt! Hver kveld var det fullt av snegler i hagen min igjen. I følge media er det perfekte vilkår for snegler i år - hele Norge renner visstnok over av disse ekle store brune. På min plukke-sneglerunde i duskregnet i går kveld fant jeg imidlertid bare fire snegler. Fire!? Hva har skjedd? Jeg har tydeligvis gjort noe riktig. Her er mine beste tips for å bekjempe sneglene;

1) Mens jeg koste meg på hagesentre, leste meg opp på solforhold, gjødsel og samplantinger og plantet nye vekster overalt glemte jeg helt at nye planter bør stå i karantene før de blir plantet ut. Det vil si at du lar dem stå for seg selv, langt unna andre planter til du har forsikret deg om at planten er frisk, ikke har med seg smittsomme sykdommer eller dyr som kan hoppe over på andre friske planter i hagen din. Sjekk også rota og jorda rundt planten nøye for snegleegg før du planter den ut.


2) Plukk, plukk, plukk. Ta på hansker, finn en pølseklype du kan ofre, ta kokende vann i en bøtte og gå på jakt i skumringen og når det har blitt mørkt. Gjør deg kjent med hvor sneglene trives i hagen din, hvilke planter liker de best? Hos meg er lobelia, kornblomst og myske favorittene. Hos andre vet jeg at de koser seg i hostaene, men dem lar de være i fred hos meg. Å plukke en gang hver sesong gjør knapt noen nytte. Plukker du hver kveld i noen uker får du bokstavelig talt igjen for strevet med (eller eventuelt uten) renter. Hver snegle du plukker kunne potensielt ha lagt 400 egg i løpet av sesongen.

3) Plukk enda mer. Gå på jakt på dagtid og finn ut hvor de gjemmer seg. Løft på steiner, presenninger og andre ting som ligger på gresset. Har du lagt duk over gress og jord noen steder liker sneglene å krype under der om dagen. Står det potter rett på gresset liker de seg der også. I perioder har jeg lagt ut plankebiter på strategiske steder som en sneglefelle. Fjern alle du ser og noter deg bak øret hvor de trives. Det er også disse stedene du først kan begynne å lete etter eggene utpå sensommeren.

4. Boakjølsneglen eller leopardsneglen. En god venn i hagen!

4) Vit hva du plukker! Ikke alle sneglene er fiender. Har du boasneglen i hagen din vil du pleie den godt og la den være i fred. Den er svært territorial og dreper andre snegler som prøver seg på å innta området dens. Boasneglen kalles også leopardsnegle og gjenkjennes på mønsteret på ryggen.

5) Ølfeller er et triks som fungerer overraskende bra. Særlig liker jeg dem til å fange de bittesmå sneglene som nesten er umulig å få tak i med hansker eller pølseklype. Grav ned en liten skål eller bunnen av en flaske slik at bare en cm av kanten stikker opp over jorda. Fyll den med øl og la den stå ute en natt. Sneglene elsker øl, dras mot lukta, faller nedi og drukner.

6) Hold hagen din ryddig og fri for døde planter, råtnende blader og planterester. Luk i bedene og sørg for at plenen klippes før den blir alt for lang.


7. Et utydelig bevis på at snegler liker Ferramol.
7) Jeg er i utgangspunktet ikke tilhenger av å bruke gift i kampen mot iberiasneglene, men jeg har tatt i bruk middelet Ferramol. Det er blå kuler som strøs ut der sneglene ferdes. Sneglene tiltrekkes av lukta og liker smaken. Når de har spist opp kulene blir de i følge produsenten mette og trette, graver seg ned og dør. Det høres ut som en ganske grei deal for begge parter synes jeg. Jeg bruker Ferramol på begynnelsen av sesongen - når jeg har oppdaget de første sneglene, og mot slutten av sesongen - for å ta de som har sneket seg unna pølseklypa og gjør seg klar til å overvintre. Kulene mugner dersom de blir fuktige så det er lurt å sjekke værmeldingen og strø de ut når det er meldt oppholdsvær. Det er viktig å tenke på at Ferramol dreper alle snegler - også den fine, greie boasneglen.

8) Dyrk grønnsaker i høyden. Jeg dyrker grønnsaker i pallekarmer - to oppå hverandre. Disse har enda ikke fått besøk av sneglene. Både salat, reddik og andre snegledelikatesser får stå helt i fred. For å gjøre det ekstra lite attraktivt for sneglene å klatre opp til grønnsaksbedene mine har jeg montert kobberbånd langs kanten noen centimeter fra bakken. Det sies at sneglene ikke liker å bevege seg over kobber. Hvis du googler "copper" og "slug tape" får du opp mange treff. Merket jeg bruker heter "slug stoppa tape", ble kjøpt på ebay og har sittet fast på pallekarmene,noen potter av leire og noen sinkpotter i to år.
 
9) Snegler liker ikke å krype over kalk. Jeg samler eggeskall som jeg tørker, knuser og strør rundt kanten av bedene.
 
10) Dersom du har naboer med mange snegler i sin hage bør dere gå sammen om å plukke for å få effekt. Sneglene forholder seg desverre ikke til tomtegrenser. Dersom naboen din ikke bryr seg om at han har snegler i hagen kan du jo tilby deg å plukke og bekjempe i hans hage også. Det vil jo i lengden være bra for din egen hage også.
 
 
Har du andre snegletips? Del dem gjerne i kommentarfeltet.

8. Pallekarmer og urtepotter med kobbertape.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar!