torsdag 13. februar 2014

Vårtegn 2014

Det er morsomt å følge med på forandringene i skogen og i hagen nå når det går mot vår. Inspirert av Kari sin blogg  har jeg bestemt meg for å gjøre vårtegn til egen kategori i år - og å oppdatere dette innlegget etterhvert som våren kommer nærmere. Jeg har samlet de datoene jeg har fra tidligere år slik at jeg har noe å sammenligne med i år også.

Årets første vårtegn fikk jeg øye på i går. I bedet så jeg grønne topper fra en enda uidentifisert løkplante og de hvite løytnanshjertene mine har også begynt å spire. I dag har det kommet en hel haug med våt snø oppå både løkplante og hjerter, men i følge værmeldingen for de neste dagene blir den ikke liggende lenge. I fjor kom våren utrolig sent og det var april før den første blomstringen kom. Jeg håper vi slipper en lang kuldeperiode nå, og at våren kommer tidligere i år.


Under er vårtegnene for i år og foregående år samlet. Innlegget vil bli oppdatert fortløpende, og bli en huskelapp og en dagbok som jeg vet jeg vil ha glede av mange år fremover når jeg lurer på hvordan vi ligger an vær- og datomessig. 



Første spirer i hagen
2014: 12. februar (Uidentifisert løkplante og hvite løytnanshjerter)

Snøfri tomt
2011: 10.april
2012:  9. april
2013: 18.april
2014: 25 februar

Den første hestehoven
2013: 1.april
2014: 8.mars

1.blomstring i hagen
2012: 15.mars (hvit krokus under syrinbusk)
2013: 23.april (Scilla ved veggen)
2014: 21.mars (lilla krokus ved hekken)

2. blomstring i hagen
2013: 25.april (hvit krokus under syrinbusk)
2014: 21.mars (gul krokus ved hekken)

3.blomstring i hagen
2013: 1.mai (gul krokus ved hekken)
2014: 23.mars (blåveis i skyggebedet)

Blåveis i skogen
2013: 22.april (knopp)
2014: 13.mars (blomst)

Hvitveis i skogen
2013: 27.april (knopp)
2014: 31.mars

Grønne trær
2013: 8.mai (museører og grønnskjær)
2014:

Første frø i pallekarmene;
2014: 30.mars (reddik)
Årets første sommerfugl;
2014: 4.april


Trekkfugler 2013 (2014 i parantes)
Bokfink: Slutten av mars (20.mars)
Bjørkefink: Begynnelsen av april (2.april)
Stær: 19.april
Linerle: 22.april
Jernspurv: 22.april (30.mars)
Stillits: 25.april (21.mars)

4 kommentarer:

  1. Det er jo en veldig god og koselig ide=) Gleder meg til å se hva som skjer i hagen din. Håper dere har ei fin uke=) Vibeke

    SvarSlett
    Svar
    1. Det fine med å blogge er jo at man får ideer fra både her og der - og kan dele dem videre. Vi har en fin uke - og snart er det vinterferie! Klem.

      Slett
  2. Jeg ville bare si at bloggen din er fantastisk :)))) Og du er så kreativ :) Så takk for at du deler med oss :)
    :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for det Polka, nå ble jeg skikkelig glad. Takk for at du leser og legger igjen kommentar! Ha en fortsatt fin kveld.

      Slett

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar!