onsdag 19. februar 2014

Frø i jorda



Hvert eneste år tenker jeg at jeg allerede i januar skal begynne forkultiveringen av sånne planter som bruker litt tid på å vokse seg store. Hvert eneste år blir det februar - og gjerne mars også før jeg skjønner at det faktisk kommer til å bli vår i år også og at jeg må henge i hvis jeg vil ha selvsådde grønnsaker i hagen. Først ut er paprika, tomat og agurk. Jeg har forsøkt å begrense antallet i år og huske på at de blir store etterhvert, og at det er begrenset plass når de skal plantes ut i potter og pallekarmer.



Jeg fant ikke de vanlige plantepinnene mine så årets utgave er laget av sugerør trædd over pinner. Egentlig ganske praktisk. I år fikk en gammel brødform duge som barneseng for frøene som er plantet i torvbriketter. Når de har vokst seg noen cm store er det enkelt å flytte hele torvbriketten over i en større potte med mer jord.




Jeg kunne godt tenke meg å så egne sommerblomster også, men de gangene jeg har forsøkt har de som oftest blitt for lange og hengslete. Det er ikke særlig inspirerende, og jeg har innsett at jeg nok må ha et plantelys på egnet sted i uteboden for at de skal bli passe tette og lubne. Det hadde nok grønnsaksene også likt, men enn så lenge klarer de seg ved vinduet oppe på loftet der det er lyst og ikke for varmt.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar!