mandag 1. juli 2013

Steinbed i potter



Jeg skrev om mine flyttbare steinbed for første gang i fjor. De har fulgt meg fra da jeg kun hadde hage flere meter over bakken, og jeg liker denne formen for krukkehaging veldig godt. Plantene trives godt på terrakottafat og i krukker av samme materiale. De er dekorative, enkle og overvintre, krever omtrent ikke noe stell og tåler å stå på steder med sterk sol og lite vann - foreksempel under tak på den nye terrassen.

Hagesentre selger ofte en miks av steinbedplanter sammen. Når de først har funnet seg til rette formerer de seg kjapt og i løpet av en sesong kan du fylle flere fat og potter - eller gi vekk flyttbare steinbed som vertinnegaver. De fleste steinbedplanter og sukkulenter roter seg villig hvis du tar av en bit og setter den i jord. I mangel på egnede fat har jeg i år latt flere av dem formere seg i de bittesmå pottene som årets sommerblomster og tomater har vokst fra;







Dersom du ikke har hull i bunnen av pottene og fatene du bruker trives steinbedene best under tak. De dør ikke av for mye vann men de vokser ikke spesielt bra heller. På bildet over har fatet nederst til venstre stått i regnet de siste ukene mens de andre har stått under tak.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar!