onsdag 19. september 2012

Hva blomstrer i september?

 
En alunrot uten spektakulært bladverk, men til gjengjeld med vakker blomst.
Er det noen som vet hva denne heter?


Kornblomstene går av med prisen for mest iherdig blomstring gjennom sesongen.
Det til tross for at de ble klippet helt ned etter første blomstring i vår.

Dicentra "burning hearts" fra hagesalget på Ramme i begynnelsen av måneden.



En hvit klokkeblomst (Campanula) har også blomstret siden juli.
 


Storkenebb - en enslig blomst blandt alle frøbelgene.


Denne stemorsblomsten har frøsådd seg selv, og klamrer seg fast i en krukke ved pallekarmene.


Syrinhortensiaen blir bare vakrere og vakrere. Jeg går stadig og lurer på
om jeg ikke har plass til en sort til.


Skyggeliljen  kjøpte jeg også på hagedagene på Ramme gård.
 
Heucherella "sweet tea" - også et av årets Ramme-funn.


Denne rosen er en av få ting som overlevde husets forrige eier. Den ble flyttet for noen uker siden - såpass hardt at den delte seg i prosessen og jeg nesten trodde den kom til å dø. Dø vil den tydeligvis ikke - nå skyter den knopper igjen. Det har jeg aldri før sett så sent på året.
 
Gul revebjelle som blomstrer for andre gang i år etter at jeg klippet den tidligere i sesongen.

Ugresset jeg har kjempet mot i plenen fra vi flyttet inn har funnet seg en krok i et bed og begynt å blomstre. Vakre små lilla blomster - men hva heter de?
 
Solsikken til eldstemann.



 

Jeg er ikke noen stor fan av sommerblomster, men disse har bodd i krukken utenfor døren side før 17.mai. Da vi dro på ferie klippet jeg av alle blomster og knopper, og det førte til en mye lenger blomstringssesong. De får stå litt til før jeg bytter dem ut med lyng.

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar!