onsdag 12. desember 2012

En liten dør i skogen

 

 
Tidligere trodde folk at det bodde nisser, troll og småfolk i skogen. Nå tenker jeg at det er en fugl som lydløst forsvant ut fra sidesynet mitt i det jeg reiser meg raskt opp fra en bærtue. Det er musene som har stukket av med hanskene jeg la fra meg ved bålplassen sist og vinden som tusler i tørre blader. Det er ekornøyne som følger meg når jeg føler meg beglodd mellom trærne og de små sporene i bløt leire er laget av barnehagebarn på tur.
 
Forrige uke fant jeg en bitteliten isdør under en rot. Da tok fornuften pause noen minutter, og jeg tillot meg selv å undres over hvem som har pyntet døra si så fint til jul. Det var nesten sånn at jeg kunne se en bitteliten rød nisselue med små øyne under, som tittet forsiktig ut da jeg tok kurven min og snudde ryggen til.

Litt lenger bort fant jeg enda en dør. Og enda en. De er travle med pyntingen, nissene. Eller kanskje musene har begynt å ta etter dem, og pynter dørene sine de også?


 
 




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar!