tirsdag 22. april 2014

Bok: Xenophobe's guide to the Icelanders



Sist jeg tok fly satt jeg ved siden av en amerikansk dame som leste en humoristisk bok om nordmenn og hva som gjør oss norsk. Av det jeg snikleste i øyekroken fikk jeg lyst å lese mer, og etter litt søking fant jeg tittelen på Amazon; Xenophobes guide to the Norwegians. Der fant jeg også flere i samme serie, og siden vi skal til Island om ikke alt for lenge fant jeg ut at jeg kunne benytte sjansen til å finne ut hvem islendingene egentlig er og hvordan de tenker.

Jeg leste den norske først, for å se om den traff spikeren på hodet og om jeg kunne kjenne meg igjen. Etter å ha slått fast at den absolutt har noen (veldig) gode poenger og tydeligvis ikke bare har tilbragt en uke i Norge gikk jeg løs på den neste. Siden vi enda ikke har vært på Island kan jeg ikke si noe om gjenkjennelsesfaktoren i den islandske, men jeg føler at jeg har fått et innblikk i det ur-islandske, og fått et par tips om særheter og særegenheter som jeg kanskje kommer til å kjenne igjen når jeg kommer dit.

















(Bildene er tatt i forrige uke. Denne uken er det shorts og bare føtter som gjelder!) 

2 kommentarer:

  1. Hehe, så morsomme ut de bøkene! :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Veldig morsomme. Skal anskaffe noen om flere nasjonaliteter!

      Slett

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar!