onsdag 1. mai 2013

Har jeg funnet huset til grevlingen?

Området hvor jeg fant fem innganger/huler.

Jeg holder alltid utkikk etter spor når jeg er i skogen, og etter at jeg har skjønt at det bor en grevling i området har jeg vært på utkikk etter hvor den kan ha hiet sitt. Godt hjulpet av bloggene Flaggermusvinger og Jaktogskogliv visste jeg sånn omtrentlig hva jeg skulle se etter. Da jeg hadde vasset over en elv og plutselig sto på en jordhaug der det tydelig hadde vært mye graveaktivitet ble jeg likevel i tvil. To av inngangene var fylt med vann - og inngangene lå veldig tett. Jeg hadde ikke tid til å lete mer i terrenget rundt etter andre innganger, men det kan hende de er der. Hadde jeg hatt et viltkamera ville jeg satt det opp for å sjekke om det bor noen i jordhaugen og eventuelt hvem.

Hva tror dere - er det et grevlinghi jeg har funnet?

En utgravd gang/kanal mellom inngang en og to

Inngang nummer 1

Inngang nummer fem (med vann)

Inngang nummer fire (med vann)

Inngang nummer to

Inngang nummer tre

8 kommentarer:

  1. tekk, og så moro :)
    Ja her er det ett eller annet som bor. Men det er vanskelig å si hva det kan være uten at man ser det.
    Er hiet stort nok kan det bo både rev og grevling, eller hare og grevling i samme hiet :)
    prøv å ta en tur i skyminga å se om det er noe aktivitet der :)
    Skal følge med fremover ;)

    SvarSlett
  2. Det er nesten sånn at man ønsker seg nysnø (men neitakk). Skal ta meg en skumringstur og finne meg en utkikksplass litt unna. De kommer vel gjerne ikke ut hvis de lukter meg?

    SvarSlett
  3. Så gøy, et hi! :-)
    Håper du finner ut hvem som bor der, men det tror jeg nok du gjør med din oppfinnsomhet! :-)

    SvarSlett
  4. Jeg har allerede begynt å gruble. Kommer defintivt tilbake til saken når jeg får saumfart området rundt hiet litt mer nøye. Er det sånn at grevlinger alltid har latrine i nærheten? Det er mye hare i området her også - utfra sporene i snøen og de brune kulene i mosen å dømme.

    SvarSlett
  5. Jeg håper du kommer med flere bilder etterhvert :)
    Og jeg holder en knapp på grevlingen. Det kan se veldig ut som det er den/de som har holdt på i området.
    Lukta er nok ikke så nøye så lenge det er stille, så bare finn en god plass å sitte så du klarer å sitte stille over lengre tid :)

    SvarSlett
  6. Det blir nok flere rekognoseringsrunder ganske raskt. Ut fra hva jeg leser holder jeg også en knapp på grevlingen. Må sitte på hendene for ikke å impulskjøpe et viltkamera.

    SvarSlett
  7. Finner du doen, så er det lett å se hvem som bor der:) Spennende! Jeg har grevling rett oppi her. Og rev da, men ser lett hvor grevlingen bor. De lager sterke stier. Tipper på grevling jeg.

    :)

    Puhh...Sliter noe innmari med kommentartegnene dine...

    SvarSlett
    Svar
    1. Må du fylle ut sånne tegn for å bevise at du ikke er en robot altså? Takk for at du sa i fra! Jeg trodde jeg hadde deaktivert den - det er jo så irriterende. Har forsøkt å deaktivere igjen. Blir det spamproblemer får jeg heller gå over til å godkjenne kommentarer før de publiseres.

      Det var veldig tydelige stier rundt hullene, har aldri sett noe slikt før. Fant ingen do - men vet ikke hvor langt unna jeg må lete og hvor tydelig den er. Det er et område med mye kvist og død skog.

      Slett

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar!