søndag 20. april 2014

Tretopphytte: Bo med ekorn og fugler

Kveldsstemning på verandaen. 


Vi har tilbragt helgen i en hytte åtte meter over bakken - i toppen av noen store lerketrær. Leier du en tretopphytte får du dyrelivet med på kjøpet. Både fugler og ekorn spiste uanfektet videre selv om vi sto rett ved siden av og studerte dem. Hytta er imponerende i seg selv - på femten kvadratmeter finnes både kjøkken, stue med sofakrok og spisebord, et soverom, do med dusj og varmt vann, hems med fantastisk utsikt og stor veranda. Det er lure løsninger overalt og fred og ro på alle kanter; kanskje med unntak av det rampete ekornet som kvesset tennene sine på geviret på husveggen hver morgen klokken 06:00.



Lerkehytta. 



Hvem er mest nysgjerrig på hvem? 



Granmeis. Eller løvmeis. 


Popcorn i bålpanna og Yatzy  i solveggen høyt over bakken. 


Nærkontakt. 


Hemsen med den fineste utsikten - hele døgnet. Siste morgenen våknet jeg 05:00 og ble liggende og
se ut til resten av familien våknet. 

Kjøkkenkroken med både varmt vann, kjøleskap, stekovn og kokeplater. 


Den nusselige morgenterroristen. 


Fuglene er vant til mennesker - og vi får være sammen med dem oppe i trærne
der de vanligvis gjemmer seg unna.

Fin utsikt både innenfra og utenfra. 


Hytta ligger øde til i enden av en blindvei. Når isen smelter kan man padle i kano og fiske i vannet rett utenfor. 


Opptil tre ekorn besøkte oss samtidig, og jagde hverandre rundt på gelenderet, i trærne rundt hytta og på hyttetaket. 


Lerkehytta har solcellepanel og lamper - men vi foretrakk stearinlys om kveldene. 


Det er godt mulig dere får se noen flere bilder fra tretopp-opplevelsen vår etterhvert, når jeg får sett gjennom kameraet skikkelig.

2 kommentarer:

  1. Hmmm - jeg skrev en kommentar og den ble borte!
    Men jeg prøver en gang til! Hytta var kjempestilig, og jeg vil ha en sånn, i alle fall prøve den. Og så skal jeg teste popcornpoppemetoden din! :D Ha en god påskeferieslutt! :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Prøving av tretopphytte anbefales. Dersom du skal poppe popcorn på bål anbefaler jeg hender med tykk hud eller lengre håndtak på dørslagene.

      Slett

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar!