onsdag 16. april 2014

Løpekule - et mystisk funn i skogen



På skogstur i dag kom vi over et sted langt inne i skogen hvor et dyr hadde gravd. Ungene begynte å grave litt mer for å se hva dyret hadde luktet - og da trillet denne frem. En brun kule med læraktig skall, noen cm under jordoverflaten. Vi ble fulle av spørsmål og undring. Er det en bæsj? En nøtt? En trøffel? Vi luktet og klemte og kjente og ristet. Den var ganske lett og luktet sterkt av skog. Jeg puttet den til slutt i jakkelomma og tok den med meg hjem for å forsøke å finne ut hva det var ved hjelp av google.

Etter litt søking fant jeg svaret. Det er en løpekule.  Det er en slekt av underjordiske sekkesporesopper og i Norge har vi åtte arter. De ligner nøtter og inne i dem er det et sort pulver som er sporer. På folkemunne har disse vært kalt for hjortetrøffel, buflog og brunstkuler. Jeg fant også denne bloggen hvor de hadde funnet noe lignende. Der leser jeg at kulene er uspiselige for mennesker, men at dyr som grevling, rådyr, hjort, elg, rev og hunder. For at kulene skal kunne spre seg må de bli spist, og de lukter derfor uimotståelig for disse dyrene. Jeg skjønner at min nese er litt utrent, for som sagt lukter den bare skog for oss.

Nå sitter jeg og lurer på om vi skal legge den ut i natt for å se om det kommer et dyr som synes den er uimotståelig eller om vi skal skjære gjennom den for å prøve å artsbestemme den. Kanskje vi kan gjøre begge deler - og at de blir ekstra uimotståelig dersom man skjærer den i biter?

Er det noen som har funnet løpekuler før?

Oppdatering: Her kan du se hvordan løpekulen så ut inni. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar!