tirsdag 28. august 2012

En sopp-plukkers drøm

Alle som plukker sopp drømmer om å finne det ene urørte stedet som bare er gult-i-gult-i-gult av kantareller. Kommer man til et slikt sted er ikke soppkurven stor nok, og det er blant annet med den tanken i bakhodet at jeg begynte å sy sopp-plukkeposer. Med en slik i soppkurven er det alltid plass til mer. Har du en i sekken er du alltid klar for å plukke sopp om du plutselig kommer over noen når du ikke leter. De er av bomull som puster og gjør at soppen ikke blir klam og sleip før du kommer deg hjem.


Fyll en av disse med en eller flere poser med tørket sopp fra Ugleloftets matavdeling, så har du en fin gave til en som liker å gå på tur og/eller spise god mat. Tre nye sopp-plukkeposer lagt ut i butikken nå.

Selv har jeg aldri funnet et slikt knall gult kantarellsted, men i går kveld fant jeg noe like bra;


Vanskelig å se, fordi den går i ett med underlaget, men her er hele bakken dekket av sopp.


Tett i tett  med svart trompetsopp. Hurra!


Vanskelig å få fine bilder i kveldslyset under store trekroner, men jeg plukket med meg 3 kilo trompetsopp på en liten time. Hadde jeg ikke hatt sopp-plukkeposen min med meg måtte jeg ha gitt meg lenge før.

Trompetsoppen er min absolutte favorittsopp. Ikke bare ser den tøff ut - Lukten og smaken er i en helt annen klasse en annen sopp. Den er fyldigere og mer nøtteaktig. Aller best liker jeg den tørket og knust. Da bruker jeg den som krydder i sauser, gryter og supper. I følge mine soppbøker er den sjelden, så jeg føler meg veldig heldig som fant dette stedet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar!