mandag 18. april 2016

Arbeidsplassen min i hagen


Vi kjøpte huset vi bor i for sju år siden, og hun som bodde her før var ikke hageinteressert. Ikke litt en gang. Hagen er ikke så stor, og det at den er helt flat kan både være en fordel og en ulempe.

Det var mange ting jeg ville ha på plass i hagen, men det jeg savnet først nog mest var et sted å plante. Et sted hvor jeg kunne potte om og så, dele stauder, oppbevare hageutstyr og rett og slett rote litt. Jeg hadde ikke lyst at dette stedet skulle ligge midt i glaninga fra noen av sittegruppene våre. Andre mulige steder hadde jeg planlagt et bed. Jeg trengte lett tilgang til vann og en eller  annen form for gulv. Gress blir fort gjørmete når det er jord og vann involvert.

Valget falt på det mest skyggefulle stedet i hagen, rett ved porten ut mot parkeringsplass og garasje. På bakken lagde vi en flate av heller som var blitt til overs fra et annet prosjekt. De første årene brukte jeg et sånt ferdig laget hagebord du går kjøpt på hagesenter eller Biltema. Erfaringen min var at disse ikke  holdt seg godt gjennom vinteren og de var heller ikke store nok. Det endte med at vi lagde en egen vri, med hyller i ulik dybde som vi hang direkte på veggen. Beis gjør at arbeidsbordet holder seg fint år etter år, og det store bordet fungerer også som tak for det som står under.

Nå har jeg et sted hvor jeg kan plante på våren, dele planter på sommeren, skylle potter på høsten og lage dekorasjoner på vinteren. Fordi det er skygge her nesten hele døgnet kan små plantebabyer få være i fred her midtsommers. Alle ting som tåler å stå ute har jeg nå lett tilgjengelig. Dekorsteiner, potter, jord, små og store redskaper, vann, pinner og plantestøtter. Noe tas inn i utebod eller garasje om vinteren, men det meste får stå. 

Arbeidsplassen sommerstid


Hageterapi


Arbeidsplassen på høsten 


En av de som av og til stikker innom 


Jord og vann og frø

6 kommentarer:

  1. Så smart og fin løsning du har med dei hyllene.
    Eg vert nesten misunneleg.
    Lukke til med vårjobben i hagen.
    Takk for koseleg kommentar på paradisen min :)

    Fin måndagskveld frå Anne-Mari

    SvarSlett
  2. Takk for titten innom Humlehagen, så fin blogg du har og flotte bilder. :)

    SvarSlett
  3. Å, så flott arbeidsplass du har, både praktisk og koselig på en gang! Ha en fin dag!

    SvarSlett

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar!