tirsdag 4. juni 2013

Ferdigklekket i fuglekassen


Eggene i den ene fuglekassen utenfor huset har klekket. Jeg klarer bare å telle seks - kanskje sju unger, men det var åtte egg så jeg håper jeg teller feil. I denne kassen har alltid foreldrene stukket av før vi kommer bort til kassen, og vi har ikke observert dem fly inn og ut. Vi antok likevel at det var kjøttmeis siden eggene så like ut som den i kassen ved siden av der vi har observert kjøttmeis både i og utenfor kassa. Da vi klatret opp for å sjekke i helgen var det imidlertid en blåmeis som stresset veldig rundt i trærne ved siden av, så det spørs om ikke dette er blåmeis. Det kan kanskje også forklare hvorfor foreldrene oppfører seg ulikt når vi sjekker kassene. Mens foreldrene i denne kassen forsvinner, velger kjøttmeisene i nabokassen motsatt strategi. Forrige gang fikk vi ikke talt eggene i den ene kassen fordi mamma kjøttmeis nektet å flytte seg. Da jeg åpnet lokket i dag lå hun og freste og bakset med vingene til meg. Jeg tok hintet og forsvant - uten å vite noe om statusen under henne. Orket ikke stresse henne ekstra med å ta bilder denne gangen. Må si jeg er imponert over hvor tøff hun er i forsvaret av reiret sitt!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar!