lørdag 24. august 2013

Hageshopping

Jeg har klart meg overraskende bra når det kommer til impulskjøp til hagen denne sesongen. En stikkelsbærbusk har det blitt og noen sommerblomster. Førstnevnte ble en stor suksess men sommerblomster har vel og kommer vel aldri til å bli en favoritt hos meg. Jeg liker stauder og løkblomster som trofast kommer om igjen og om igjen og blir større og finere for hvert år.

Desverre var det mange av alliumløkene mine som ikke klarte seg gjennom siste vinter så dagens innkjøp kan ikke sies å komme under kategorien impuls. Nærmere 40 løk skal plantes i bed og kasser og gjøre at jeg gleder meg enda mer til våren! Allium er en av mine absolutte favoritter. De er robuste og solide, og dekorative både før og lenge etter de har blomstret. Jeg er svak for sirkler og runde former og disse "svevende ballene" gjør seg i alle bedene mine synes jeg.

Allium i blanding "Fantasia"

Allium "Gladiator"

Allium "Summer drummer" 

Før våren kommer imidlertid en lang vinter - som også har sin sjarm og lyspunkter. Julerosene skal visstnok blomstre midtvinters på steder uten snø - og så fort snøen smelter på steder som her. Jeg har ønsket meg juleroser lenge og tok med meg disse også. Kanskje de kan blomstre tidligere om jeg planter dem i en stor potte som står i le for vær og vind og snø? 


Hvit julerose 

Alle bildene er lånt fra Bakker-Norge  og det er også der jeg har handlet alle plantene. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar!