mandag 7. april 2014

Se salamander!


Småsalamander. 

Den var ikke så lett å få øye på, denne lille fyren som satt helt stille på våt asfalt i duskregnet i går kveld. Først trodde vi det var en snegle, men da jeg bøyde meg ned skjønte jeg med en gang hva det var. Vi har hatt besøk av småsalamander i hagen tidligere og derfor måtte jeg bare løfte den opp og snu den rundt for å få antagelsen bekreftet. Det er både stor- og småsalamander i området hvor vi fant den.

Huden til salamandere er fuktig som hos froskene, og de er derfor oftest synlig i regnvær. Om våren forlater de overvintringsplassene sine og får fine farger - en rødoransje underside og en blå stripe på halen. Salamandere kan leve både på land og i vann. På land spiser den insekter, mark og snegler. I vann livnærer den seg av larver, rumpetroll og små krepsedyr.

Salamanderen vi møtte på var sannsynligvis en liten vannsalamander (Lissotriton Vulgaris). Den er en sårbar dyreart som har gått mye tilbake i antall de siste årene. Den hadde ikke blitt gammel på fortauet der den sto da vi fant den, så jeg la den i gresset i veikanten før vi gikk videre.


Nesten usynlig på våt sort asfalt. 


Stilig guloransje farge på både fingertupper og mage. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar!