mandag 12. mai 2014

Fraflyttet grevlinghi



Etter å ha hatt kamera ved grevlinghiet i mange uker - og filmet fra ulike trær og vinkler, tror jeg at vi kan slå fast at hiet nok er fraflyttet i år. Det er veldig trist - for jeg hadde gledet meg sånn til å se grevlingbabyer i år også. Jeg håper bare at grevlingfamilien har flyttet til et annet sted, og ikke at dyr eller mennesker har skadet eller drept dem. Ved siste rekognosering av kamera og hi i helgen så vi at deler av hiet har fått taket ødelagt. Jeg har kjent at bakken har vært litt "hul" akkurat der så vi har unngått området, men det har kanskje ikke andre besøkende eller større dyr som elg og rådyr gjort.

Det øverste hullet er en av inngangene. De to andre er hull i taket ned til hiet. 

Her har noen tråkket eller gravd seg ned. 

På kamerasjekken var det faktisk to glimt av grevling, men den er alene og på tur vekk fra hiet så den er nok bare på jakt etter mat eller kanskje den stikker innom for litt mimring på gamle trakter?





2 kommentarer:

  1. Morsomt å lese om dine erfaringer. Siden jeg ikke finner det noe sted, vil jeg spørre deg om hvor stor åpningen på et grevlehi er. Har nettopp oppdaget et hull i en skråning, og sett en grevling ca 10 m derfra. Mvh Bjørg

    SvarSlett
  2. Hei Bjørg og takk for det! Åpningene har litt ulik størrelse, men mellom 15 og 25 cm vil jeg si de har hatt i dette hiet. Jeg har lest at grevlinger og rev kan dele hi også. Spennende å finne slike!

    SvarSlett

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar!