torsdag 30. mai 2013

Neste par ut



Selv om det første svarttrostreiret er tomt ser det ikke ut til å bli tomt for fugler i skogen med det første. Etter å ha hatt øynene med meg vet jeg nå om flere reir med både egg og unger. Et veldig spennende prosjekt å dele med ungene. De lærer om naturen og om fuglene, både om hvordan de formerer seg og hvor viktig det er å behandle reir og unger med varsomhet og respekt.

For flere uker siden kom jeg over et reir i et tre jeg syntes så veldig nytt og "årets" ut. Jeg syntes det så ut som trostereir ut fra både den litt risikable beliggenheten og hvordan det var bygget. Det kom imidlertid ingen egg verken de første dagene eller da jeg sjekket en uke etter. En dag jeg gikk forbi sammen med ungene før vi dro på ferie lå det plutselig fire lyseblå egg her også. Foreldrene holdt et svare liv i buskene og var ikke fornøyd over at vi beundret skaperverket deres så vi kom oss unna raskt. Da jeg gikk forbi treet i går stakk jeg nesen oppi igjen, og jammen var det ikke kommet unger. De så nesten helt nyklekket ut, og er det noe jeg har lært om trostereir denne sesongen så er det at ungene vokser i et imponerende tempo.



Av hensyn til fuglene kommer jeg ikke til å følge dette reiret like tett som det forrige, men en kikk til blir det nok etter hvert. I mellomtiden stiller jeg min nysgjerrighet på livet i trostereiret med denne direkte videooverføringen fra en trost som ruger hos en ansatt i NRK.


 

På vei over mot grevlinghiet dagen før vi dro fløy det plutselig opp en liten fugl fra en liten mosehaug. Jeg er 90% sikker på at det var en rødstrupe, og i en hule inne i mosen fant jeg noen bittesmå egg. Det var ingen foreldre å se da jeg kom tilbake i går, men de er nok like i nærheten.






 

Den neste rugende fuglen skremte nesten vannet av meg da jeg omtrent tråkket på den i lyngen. Den ble nok enda reddere enn meg og for å ikke forstyrre mer enn jeg allerede hadde gjort tok jeg et bilde av eggene og skyndtet meg unna. Jeg klarte imidlertid ikke å finne ut hvilken fugl det var ut fra eggene, så jeg tok meg enda en tur i håp om å få sett grundigere på fuglen. Da lå hun på, men før jeg fikk tatt et klart bilde fløy hun sin vei. Jeg lurer på om det kanskje er en rype? Er det noen som kjenner igjen henne eller eggene?

Oppdatering 1.juni 2013: bloggleserne og www.fugleforum.no er enstemmige. Dette er en rugde!





3 kommentarer:

  1. Så mye fine bilder og fugler :D
    Kan det være en rugde? var det første jeg tenkte, men er ikke sikker :)

    SvarSlett
  2. Wow! Så gøy! Flotte oppservasjoner du har gjort. Og det er nok kanskje rugda du har hekkende på de siste bildene ja. Eggene likner iallefall, og bildet av fuglen også. Har den tversoverstriper på hodet, så er det rugda. Artig da!

    :)

    SvarSlett
  3. Takk for det og takk for forslag! Jeg tror jeg ville lagt merke til det lange tynne nebbet til rugden, men helt sikker er jeg ikke.

    SvarSlett

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar!