torsdag 2. mai 2013

En padde i mosen


Denne karen satt plutselig i mosen da jeg var ute for å se etter flere fuglereir. Den var ikke videre lysten på å bevege noe på seg, så jeg antar den nettopp var våknet fra vinterdvalen. Jeg blir alltid i tvil om det er frosk eller padde jeg møter på, men når jeg sammenligner med bildene og forskjellen mellom frosk og padde i dette innlegget fra i fjor, tror jeg at jeg kan slå fast at den jeg møtte denne gangen var med en padde (Bufo bufo).

 
 
Noen dager senere fikk minstemor øye på enda en padde i skogen. Den ble døpt Pelle hvis den var en gutt og Petrine hvis den var en jente. Pelle eller Petrine var akkurat like sløv som den første, og nektet å røre på seg så lenge vi så på;
 
 

Følgende informasjon om padden har jeg hentet fra NZF sin blogg;
PADDE (Bufu bufo) er en amfibie. Amfibiene er dyregruppen som er mellom dyrelivet som oppsto i vann, og dyrelivet som videreutviklet seg på land, ved at de må gyte eggene sine i vann. Resten av livet lever amfibiene på land. Padder er spesielle siden de kan bli veldig gamle - hele 50 år! Sommer etter sommer kan den samme padden sitte under utelampen din om natten og spise insekter. Om dagen gjemmer de seg i hulrom i bakken, under steiner, stokker og ting som ligger på bakken. Vår art padde er den eneste arten som har røde øyne. Pupillene er rektangulære og ligger på tvers i øyet - det ser kjempestilig ut! Se en padde dypt inn i øynene neste gang du finner en!

Padder har vorter i huden som skiller ut gift. Giften finnes bare hos padder og har derfor fått navn etter det latinske navnet til padde ("bufo"): "bufonin". Man bør skylle hendene i vann etter å tatt på padder, men det er ikke farlig å holde padder. Hunnene blir mye større enn hannene, og hunnene er eldre enn hannene når de blir kjønnsmodne.

2 kommentarer:

  1. Så fine bilder av paddene. :-) Husker jeg syns de var grusomt ekle når jeg var liten. Nå syns jeg de er fantastisk fine! :-)

    SvarSlett
  2. Takk skal du ha! Jeg synes kanskje ikke de er vakre, men fine på sin måte. Også hører de til i skogen.

    SvarSlett

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar!