tirsdag 7. mai 2013

Vindusmating

Hallo der inne - dere har vel ikke glemt oss?

Du trenger ingen hage for å mate fuglene - du trenger ikke en gang en veranda eller en balkong. Alt du trenger er et vindu og denne lure dingsen med sugekopper som jeg fikk i gave for noen år tilbake. Nærmere enn dette får du ikke fuglene uten å sette dem i bur innendørs. Du får kjøpt den blant annet her og på Designtorget. En annen type fuglemater for vindu finner du her.

Vi har festet den til stuevinduet og fylt den med nøtter. Vi prøvde først med hele jordnøtter, men da hentet de bare en og fløy sin vei. Etter at vi begynte å hakke dem har de blitt sittende for å spise på en av de to integrerte vaglepinnene. Enda er det bare de aller tøffeste blåmeisene som har turt å smake, men de sloss til gjengjeld sånn at fjærne bokstavelig talt fyker over en plass på pinnen. Når det er tomt for mat hakker de i vinduet, eller setter seg med nebbet vendt innover i stua og stirrer.

Jeg var litt skeptisk til om dette ville føre til flere kræsjlandinger i vinduet, men det har vi ikke opplevd i det hele tatt etter at vi hengte den opp. Det hender at fuglene kryper helt inn i materen, men siden det er så store hull på hver side har vi ikke observert at de har strevd med å finne veien ut igjen.


1 kommentar:

  1. Jeg syns denne er genial! Jeg kjøpte faktisk flere stykk (på room21) før jul, beholdt en selv og så ble de andre jule- og bursdagsgaver. Fine, morsomme og nyttige.
    Ikke har de falt ned fra vinduet heller, som jeg fryktet!

    SvarSlett

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar!