fredag 30. november 2012

Turmat: Brød på pinne


Skal dere grille pølser og har glemt å kjøpe pølsebrød? Ligger det pølser i fryseren men ingen lomper? Fortvil ikke - en pinnebrøddeig lages på under fem minutter, og den smaker mye bedre enn både pølsebrød og potetlomper. Perfekt mat til adventsturen i skogen.

Deigen til pinnebrød lager jeg på slump. Jeg starter med en passe stor haug hvetemel. I den tilsetter jeg en halv pose tørrgjær, litt salt og en god klunk med olivenolje. Annen olje går også bra. Du kan også tilsette krydder (oregano, timian, salvie), raspet ost eller gulrot. I denne blandingen tilsetter jeg vann som er litt varmere enn lunkent, til konsistensen blir en fin, myk og glatt deig som er lett å arbeide med. Den putter jeg i en brødpose av plast som igjen legges rett i tursekken. Deretter roper jeg på ungene også går vi.

Når vi har kommet frem til bålplassen og fått liv i flammene er deigen klar til å rulles ut. Da tar vi små biter av deigen og triller deigpølser i luften. Deigpølsene tvinnes rundt grillpølsene i spiraler. Her er det viktig at deigen ikke blir for tykk og at grillpølsen ikke blir helt dekket av deig. Skjer en av disse tingene kan det være vanskelig å få deigen gjennomstekt. Har du hatt nok olje i deigen trenger du ikke vaske hendene etter du har trillet ut deigen. Hadde du ikke nok olje i deigen er det lurt å ha et par våtservietter eller en våt klut i pose i sekken. For sikkerhets skyld.

Finn et godt sted over glørne og snu pølsen med deigen ofte. Blir den litt svart gjør det ingenting. Storebror synes at den smaker bedre da, og dessuten får man både pene barn og vakker sangstemme av litt svidd mat.

Bon appetit!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar!