fredag 13. september 2013

Slik bruker du omgangstelleren

Klar til å begynne på omgang nummer fire i Uglemønsteret på luen til minstemor. 

Det er tydelig at det er mange strikkende der ute, for omgangstelleren er av de tingene jeg selger mest av inne på Ugleloftet sin butikk på Epla. Ideen har jeg kommet på helt selv.

Omgangstelleren ble til en sen kveld oppe på Ugleloftet mens jeg satt og lekte meg med smykkeideer. Tidligere på ettermiddagen hadde jeg måttet gi opp å strikke mens jeg var midt i et mønster og hele tiden kom ut av tellingen  fordi jeg hele tiden ble avbrutt av store og små rundt meg. Tidligere har jeg forsøkt meg på å lage det noen kaller strikkefisker av tråd med løkker i, men jeg strikker dem så lett inn i arbeidet, eller må telle om igjen og om igjen hvilken løkke jeg er på. Jeg ville ha noe enkelt og greit med tall på - og at den så bra ut var heller ingen ulempe.

Etter litt prøving og feiling ble omgangstelleren skapt. Den første prototypen hadde bare fem telleringer, men etter å ha testet den ut landet jeg på at 10 var mest praktisk. Jeg har laget noen med 20 telleringer også -både til meg selv og på bestilling -  men jeg synes de blir for lange og er i veien når jeg strikker. 

Omgangstelleren er enkel og solid og egentlig ganske selvforklarende. Hver tellering har sin perle med nummer på og for hver omgang flytter du pinnene inn i neste ring. Før du strikker andre omgang stikker du pinnene inn i ring nummer to. Neste omgang over i ring nummer tre - og sånn fortsetter du. På den måten kan du enkelt se på perlen hvilken omgang du skal begynne å strikke, og blir du avbrutt midt i en omgang er det ingen krise for omgangstelleren sitter der og forteller deg hvor du var. Består mønsteret av flere enn 10 omganger begynner jeg bare på nytt igjen slik at ring 1 markerer 11 omgang, ring 2 omgang nummer 12 og så videre. Når du har begynt å bruke den finner du raskt flere måter å bruke den på. 

Dette er noen av tingene jeg får hjelp av omgangstelleren til;
- Holde orden på hvor jeg er når jeg strikker mønster som går over flere omganger.
- Felle i intervaller (foreksempel hver femte omgang).
- Øke i intervaller (foreksempel hver femte omgang).
- Strikke glattstrikk i gitt antall omganger.
- Være maskemarkør når om jeg vil merke av starten/slutten på omgangen når jeg strikker på rundpinner.
- Telle hvor mange ganger/masker jeg har økt 

Bruker du omgangstelleren på andre måter? Legg gjerne igjen tips i kommentarfeltet. Har du kjøpt en omgangsteller i gave til noen? Ta utskrift av dette blogginnlegget og legg ved slik at mottaker kan lese om hva den kan brukes til. 


Å strikke mens man gjør andre ting samtidig kan av og til være en utfordring. Hvor var det jeg var i mønsteret igjen? 


Med omgangstelleren finner jeg enkelt ut at jeg snart er ferdig med omgang nummer 2. 


Det er ikke alltid omgangstelleren matcher strikketøy og kjole like bra som her. 


Et utvalg av omgangstellerene du finner i Ugleloftet sin butikk på Epla. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar!