lørdag 7. juni 2014

Små rumpetroll



De var ikke fullt så små heller, de rumpetrollene vi fant på tur forleden dag. De hadde nesten begynt å få bein - og det krydde av dem. Vannet nesten kokte av små sprellende troll. Ungene fanget dem med hendene, og så på dem en liten stund før de fikk slippe ut i vannet igjen.

Både frosker, salamandere og padder er rumpetroll i overgangsstadiet mellom egg og voksen. De kan ligne litt på en fisk, og har ytre gjeller på hver side av hodet.

Mange tror at rumpetroll er fredet. Miljødirektoratet opplyser imidlertid om at alle kan samle egg, rumpetroll av vanlig frosk til undervisningsformål. De skal settes ut igjen der man fant dem etterpå. Vi har forsøkt å få rumpetroll til å bli frosk hjemme tidligere, men de fikk bare bein før de stoppet i utviklingen. De har det nok best i naturen.








3 kommentarer:

  1. Det er så koselig med små amfibiebabyer! :-) I fjor hadde jeg noen inne, og de ble frosker, og da slapp jeg de ut hvor de ble funnet. :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så gøy Lillian - hva matet du dem med da?

      Slett
  2. Så fantastisk fine bilder :-) Klare og fine med skikkelig blått vann :-) Kos med rumpetroll, og at man kan fange dem sånn. Ja, for barna altså...JEG ville nok helst bare sett på dem og ikke tatt så veldig i dem :-D He-he..LITT feig er jeg, selv med mine DYREGOD -gener :-D he-he

    SvarSlett

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar!