lørdag 15. mars 2014

Sew-along med Epla og Stoff og stil

Vårlig veske til dansetøy. 

Stoff og stil har i samarbeid med Epla og hobbymagasinet Dilla utfordret alle med symaskin til å bli med på en såkalt sew-along. En sew-along går kort og godt ut på at alle som deltar syr ut fra det samme mønsteret men bruker fri fantasi og kreativitet for å lage sin egen vri på det man syr. Denne gangen er det dette mønsteret på en veske fra Stoff og stil som man skal ta utgangspunkt i.

Jeg er godt kjent med og veldig glad i symaskinen min, men jeg skal innrømme at det er svært sjelden jeg syr etter mønster andre har laget. Jeg foretrekker å lage mine egne mønstre, og improvisere underveis. Ved første øyekast så veskemønsteret i denne sew-alongen  ganske enkelt ut, og bestemte jeg meg for å bli med. Det viste seg fort at "enkelt mønster" for søm tydeligvis kan sidestilles med "enkel oppskrift" når det gjelder strikking. De enkle og korte oppskriftene er slett ikke alltid de beste. Min erfaring er at man da må lese mye mellom linjene og kunne sy (eller strikke) fra før. Da jeg begynte å strikke med engelske oppskrifter fikk jeg først helt panikk over hvor lange de var. Etter å ha forsøkt en innså jeg at de ikke er mer kompliserte enn de norske - de bare forklarer alt mye bedre. Det jeg forsøker å komme frem til er at mønsteret fra Stoff og stil nok er enkelt for alle som er vant til å følge et mønster og har sydd en veske med innerstoff og hjørner før. Det har ikke jeg, så her kommer mine tilføyelser og tips;

punkt 2) Sy de to delene til innerstoffet sammen for seg, og de to delene til ytterstoffet sammen for seg. Du skal få to stoffposer hvor den ene (innerstoffet) har hull i midten.
punkt 4) Legg stoffene rette mot rette når de skal syes sammen øverst til en veske. Altså; legg den ene stoffposen (innerstoffet) inn i den andre stoffposen (ytterstoffet) med den rette siden (den siden du vil skal vises i den ferdige vesken) mot hverandre.

Generelt: Vær nøye med at sømmene ligger nøyaktig over hverandre både når du syr hjørner og når du syr de to posene sammen til en veske. Det kan være lurt å sy en prøve-veske av stoff det ikke er så nøye med dersom du er usikker på om du får det til.

Resultatet? Det ble en veske - selv om den ikke fikk kun fugler på utsiden og kun prikker på innsiden slik opprinnelig planlagt. Ikke ble sømmene så nøye heller, men det fikk være siden jeg bestemte meg for at det ble en prototype underveis. Jeg endte også opp med å brette ned den øverste kanten for å gjøre vesken og hankene mer stødig siden jeg brukte vanlig bomullsstoff i stedet for skinn.

Minstemor har bådegodkjent og adoptert den, så nå er den en veske for dansetøy. Jeg har allerede begynt å planlegge neste veske - det er alltid enklere å sy noe andre, tredje og fjerde gang man prøver. Blir du med på sew-along?


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar!