mandag 8. april 2013

Mosekrigen - 14 tips som gjør at gresset blir grønnere på din side av gjerdet

Da vi overtok huset besto hagen hovedsaklig av plen, og deler av plenen besto av så godt som bare mose. Våt mose - riktignok grønn og fin - men ikke like god å gå på som gress, og den inneholdt mange flere snegler og andre kryp. Hele plenen, både mose og gress var i tillegg dekket av løvetann og groblad. Enkelte steder tett i tett i tett.

Jeg kunne fjernet plenen og anlagt nye bed eller bare platting og stein, men jeg er en av de som liker å ha en del plen i hagen. Ungene mine setter også pris på å ha et sted å spille krokket, slå opp telt og ha badebasseng.

En stund vurderte jeg å fjerne alt, både gress, mose og ugress, og rulle ut kjøpegress. Etter litt googling og snakk med gartneren på vårt lokale hagesenter gav jeg meg selv og plenen to sesonger. Hadde jeg ikke kommet nærmere en løsning da skulle jeg krype til korset og kjøpe gress på rull. Det slapp jeg heldigvis for allerede etter den første sommeren hadde gresset fått et godt overtak over både mose og ugress.

Selv om man velger ferdiggress må man likevel vedlikeholde i ettertid. Har man bekjempet mose og ugress en gang vet man best hva som fungerer i sin egen hage,  man glemmer ikke hvordan det kan bli, og tar grep før det blir for ille. I tillegg kan hagen brukes hele tiden mens man holder på, noe som er en fordel når man er hagegal og har barn. Min løsning ble også svært mye billigere enn rullegress.

Dette er mine tips for en grønn gressplen, både som vedlikehold og som førstehjelp for plener hvor mose og ugress har fått overtaket;

1) La plenen tørke opp før du beveger deg ut på den om våren. Be ungene vente med den tøffeste leken til gresset har våknet skikkelig til live.

2) Legg heller eller anlegg stier med grus e.l. langs bed og andre steder der det er mye trafikk. Da sparer du gresset og gjør det enklere å bruke hagen på våren og høsten når gresset er ekstra sårbart.

3) Ikke bruk mosefjerner, eller rak hardt i mosen i et forsøk på å fjerne mest mulig. Tenk at du først og fremst skal styrket gresset i stedet for å fokusere på å drepe mose. Gress og mose krever vidt forskjellige leveforhold, og dersom du gjør forholdene ideelle for gress vil mosen forsvinne av seg selv, og du slipper store bare områder i plenen der mosen pleide å være, og som ugresset nå kan ta over.

4) Ikke bruk kalk - med mindre du har tatt jordprøver og sjekket jordas surhetsgrad slik at du vet at jorda i plenen din krever kalking. Det er en seiglivet myte at kalk er nødvendig for alle plener. Unødvendig og for mye kalking kan føre til dårlige vekstforhold for gresset.

5) Gjødsle plenen med egnet gjødsel flere ganger i sesongen. Mosen trives i næringsfattig jord, gress krever mer næring. Ja gresset vil vokse litt mer og kreve noe hyppigere klipping, men det er en liten pris å betale. Det er viktig å ikke gjødsle for tidlig i sesongen - og å ikke bruke for store mengder gjødsel.

6) Ikke fall for fristelsen til å klippe gresset for kort. Da blir det lettere for mosen å ta over igjen.

7) Luft jorda for å styrke gressrøttene. Egen maskin egnet til formålet kan kjøpes og leies - jeg bruker et greip som jeg stikker ned i jorda  med 15-20 cm mellomrom over hele hagen. Når spettet er stukket ned rugger jeg litt på det for å lage "luftekanaler" som gressrøttene liker.

8) Strø ut en toppdressing bestående av gressfrø
og sand på steder med ekstra mye mose og lite gress. Er jordlaget tynt kan du også ha jord i blandingen. Gjenta behandlingen flere ganger i sesongen. Googler du toppdressing får du treff på veldig mange ulike blandinger og meninger, men min erfaring er at "det enkleste ofte er det beste".  Velg en gressfrøblanding som gir gress som tåler en trøkk og som spirer fort.

9) Luk løvetann på våren. Bruk en lang tynn løvetannluker som også får med den lange rota. Blir det en liten del av rota igjen i bakken vil det vokse opp en ny plante der.  Jeg luker litt hver dag - og tar løvetannene i det de begynner å blomstre. Da er de enkle å se, og de rekker ikke å gå i frø.  Det er kjempeviktig at du tar løvetannene før de går i frø - altså blir til disse hvite kulene som barn elsker å blåse utover. Når de blåser sprer de samtidig frø til hundrevis av nye løvetanner utover i hagen. Strengt forbudt i min hage!

10) Luk groblad og annet ugress hele sesongen, og prøv så godt du kan å forhindre at de rekker å blomstre og gå i frø.  Jeg bruker samme redskap som til løvetann, selv om groblad har mer taknemlige røtter å luke. De første gangene delte jeg hagen inn i kvadrater og tok et kvadrat av gangen. Det gjorde oppgaven mer overkommelig.  Dersom det er mye groblad tett i tett kan luking etterlate seg store områder med åpen jord. Der strør jeg ut gressfrø og sørger for å holde det fuktig til det spirer.

11) Kløver er ikke ugress. Bare bestem deg for det først som sist så slipper du mye frustrasjon og arbeid til ingen nytte. Kløver ble brukt i gressblandinger for hager på 80-tallet, før noen bestemte seg for at det skulle regnes som ugress. Jeg velger å tenke at retro er in, og at kløver var populært fordi det er robust og slitesterkt. Dessuten liker humlene kløverblomster.

12) Har du stor plen og liten tid kan ugressmiddel være nødvendig. Pass på at du velger en som retter seg mot den typen ugress du vil fjerne - og en som ikke tar gresset i samme slengen. Jeg har forsøkt ugressfjerner på en del av plenen, og manuell luking på den andre. Min erfaring er at manuell luking er mye mer effektivt - og miljøvennlig. I tillegg er ugressluking noe som må gjøres kontinuerlig hver eneste vår, sommer og høst - og ugressmiddel er dyrt. Like greit å få inn rutinen og lære seg triksene.

13) Klipp gresset minst en gang i uka og la gresset du klipper bli liggende igjen på plenen som gjødsel. Venter du lengre mellom hver klipping vil det bli liggende for mye gress igjen til at det sniker seg ned mellom gresstrående og blir borte. Dette sparer deg for både gjødsel og tid du ellers ville brukt til å rake.

14) Ikke stress. Du skal forhåpentligvis ha hagen i mange år og noen løvetanner og litt mose har aldri skadet noen.

Les også mine tips for en sneglefri hage her.

Ingen kommentarer: